onsdag 8 juli 2009

Snabb som blixten

Jag börjar så smått inse varför man envisas att ha med mig på åskjakt - jag känner till många vägar under ett stort område härifrån till evigheten, hittar jag inte är jag en fena på att läsa karta och dessutom och detta är det viktigaste (!!!) - jag kan läsa moln!
När jag inte är till någon nytta - ja då fotograferar jag regnbågar och helt vanliga moln... Fast detta här nedan var inte precis något vanligt moln!!! Det innehöll mycket kraftig åska och blixtar som fick mig att dra djupt efter andan!
Vi var ute och körde runt i området kring Ängelholm - Örkelljunga - Skånes Fagerhult för att på hemvägen möta ännu ett åskväder som vi spanade på i Åstorp.
Dessa två blixtbilder har dottern lyckats med att ta med sin Canon Ixus 85IS. Medan andra riggade stativ och har kraftfulla systemkameror fångade Maja 3 blixtar! Inte de allra bästa bilderna men allt nog blixtar - vissa andra fick inte ens 1! *visslar lite lätt så där*

Sedan på "vår" sida Söderåsen såg vi ännu ett och det var mäktigt! Vi stannade och bara stod och tittade på det. Här kan ni läsa mer om det; http://www.dmi.dk/dmi/lysende_tordenskyer_over_sverige_og_kattegat

1 kommentar:

Babbi sa...

Den ena blixtbilden ser himla bra ut...den kan Maja vara stolt över. Fånga blixt på bild är inte det lättaste!