torsdag 16 juli 2009

Pantersnigel/Leopardsnigel

Även om pantersnigel varierar mycket i utseende, från enfärgat grå till gråsvart, har den fått sitt namn av att manteln vanligen är märkfläckig och att kroppen har fläckar och diffusa längsband i svart, grått och vitt. Pantersnigel kallas även för leopardsnigel. Snigeln kan blir mer än 15 cm lång. Pantersnigeln tillhör inte den inhemska faunan utan har förts in av människan till Sverige från Mellaneuropa. Införseln har sannolikt skett på samma sätt som med mördarsnigeln. Snigeln är kulturbunden och påträffas främst i trädgårdar, parker och kyrkogårdar. Under fuktiga somrar förekommer de ibland talrikt, men pantersniglarna orsakar normalt inte några större skador på odlade växter.

Källa: Naturhistoriska riksmuseet / www.nrm.se

6 kommentarer:

foto CHIP sa...

Det var intressant att veta. Hoppas jag inte träffar på den vi har tillräckligt med de andra sniglarna :)

foto CHIP sa...

Glömde att tacka för dina rara kommentarer :)

Hedwig sa...

Jag hittade en sån häromkvällen, de är imponerande stora. Ifjol hittade jag den första och blev ganska orolig. Men precis som du läste jag på om den och nu får den vara ifred.

Boman sa...

Hittade en bakom huset härom dagen.Läste att de inte är så skadliga så den fick vara ifred. Vacker är den och imponerande stor.

Anonym sa...

Hej! Mina rabatter myllrar av dessa superstora slemmiga leopardsniglar, de t om kryper upp på balkongen ocg sätter sig i katternas mjukmat(aldrig hårdkulor) om jag lämnat en tallrik ifall jag ska bort någon timme och det är dessutom mest under kvällstid som de kommer fram.
Jag har så många att det inte blir trevligt alls. Har någon nåt tips vad jag ska göra åt dessa leopardsniglar// Alexandra

Anonym sa...

Jag hittade en 3 cm liten leopardsnigel på balkongen och den satt och raspade på på kattknapers. Satt just och gullade med den lilla babyn när fram kommer en magnifik leopardsnigel, 15 cm lång, som en lyxkryssare jämfört med en liten bogserbåt. Ett naturens lilla underverk på min balkong! Lycklig!