lördag 8 augusti 2009

Som en blixt från klar himmel

Jo jag lever! Det är de sista skälvande dagarna på semestern - 5 veckor - som bara har svischat förbi i en rasande fart... Så jag bara kände att jag inte riktigt hade tid att sitta här. Dessutom blev det ju riktigt fint väder igen plötsligt. Fast i eftermiddag brakade världens åskväder loss här. Det kom bara precis från ingenstans - det mullrade kraftigt trots att solen sken. Till slut började skyfallet och det kom 35 mm på 1,5 timme - jösses som det regnade!

Bilden tog mannen med sin mobil när han och sonen var några kilometer bort och handlade på ett köpcentra. När de tittade hemåt här såg det ut som på bilden... Ett väldigt begränsat oväder lokalt över vår lilla by! Men jag kan berätta att det bygdes på och blev ett fullskaligt värmeåskväder med rejäl kraft!

Det har varit mycket åska denna sommar och den är inte slut än... Nojjig som jag är på det så vill jag gärna ha full kontroll på åskan och med 20 års erfarenhet tyckte jag att jag hade ganska bra pejl på den! Åskväderna som kommit här denna sommar har dock levt sina egna liv och kommit tuffande i banor som jag aldrig förr upplevt att det kommit in åska ifrån. Å vart jag än har varit så nog fanken har det åskat! Så Babbi - håll dig till mig så får du uppleva ditt livs åskoväder!!!

10 kommentarer:

Sussa sa...

Stackars dig! Men på avstånd kan det vara vackert. Men tycker man det är obehagligt så gör man.

Kram!

Babbi sa...

Det måste bero på dig...utan tvekan! Du drar till dig laddningar! P får sätta dig i ett isolerat gummiklätt rum....Det är själva fasen att du får så mycket åska! Här har det knallat 3 ggr...max...jag som VILL ha det! Du skull ju kunna åka hit och när det börjar åska här så sticker du fort som fasen så kanske du hinner undan och jag får njuta?
Här har solen varit framme i princip varenda dag sista 5 veckorna...och varmt har vi. Det är 2 värmeböljan vi är inne på nu.
Nästan så jag är lite less på det hela faktiskt, samtidigt som man njuter såklart. Ja du...hur man än vänder sig så har man ändan där bak. Kramen...

Berith sa...

Ja, veckorna och dagarna de bara svichar verkligen förbli , med blixtens hastighet ;))
Här har det hängt åska i luften hela veckan , kvavt och kvalmigt...
Nog för att jag gillar värmen , men det skulle vara skönt med en urladdning (fast samtidigt inte , vi vill ju få färdigt projektet först;))
Jag tycker det är mysigt med åskoväder , men har en stor respekt får åskan ! =)

Läcker bild som din man tagit =)

Ha en riktigt bra söndag!!
Kram =)

Anette sa...

Visst har det varit konstiga åskväder i sommar! Kan bara hålla med. Jag bor ju uppe på ett berg och det är nästan så man har duckat när det knallat på som värst! /Anette

marie sa...

vi har inte haft så mycket åskoväder....det kommer kanske.

jag gillar åska när det dundrar på avstånd.

KakanH sa...

Babbi: vi har knappt hört åskan i år men när vi var i Maries trakter var det värsta åskan på flera år. Så åk dit med dig. ;)

Berith sa...

Marie, jag Håller tummarna att han han ;))

Och nu ska jag dyka ner i våran glassbinge..hahah...mums =)

Ha en mysig kväll och sov gott då det blir dax !!
Kram på dig vännen !! =)

Sussa sa...

Du får gärna låna vackra bilder ;-)

/Sussa

Berith sa...

Vilken tur att han han , så du också fick mumsa på hallon och glass ;))
Önskar dig en riktigt bra dag vännen !!
Kramar från norr där hösten börjar göra sig påmind =)

Jaana sa...

Hej där,

äntligen fick jag tummen ur och letade mig hit! Har gett upp tidigare i sommar när det inte gått att skriva på spacet, dator har prioriterats lägst i sommar.

Tack för hälsningar och underbar stenbild hos mig, jo du minns rätt, äääälskar stenar och det var ett fintfint exemplar du lämnade hos mig! :o)

Har tjyvläst lite här och det låter som om du har haft en skön sommar, hääärligt! Åskvädren kan du skicka hit, är ju bland det bästa jag vet och här har det mullrat på avstånd ca 5 ggr på hela sommaren, har inte ens dragit ut tv och dator en endaste gång! :-(

Hoppas det inte drar igång med en rivstart hos dig direkt utan att det kan gå i sakta mak nåt tag. Hösten känns inte aktuell för nån hundkurs, det är ganska fullt upp här, ska vi satsa på nästa vår?

Ha det så gott!