onsdag 18 november 2009

Stormen som blev orkan - 42,8 m/sek

Ja det är inte utan att det har friskat i... Jag har stor respekt för naturens kraft och har fått grenar i huvudet vad jag ska så det har blivit att smyga längs väggarna när jag är ute med hundarna. Dånet från skogen är mäktigt och man får nästan skrika till varandra för att kunna höra vad den andre säger... Stod och tittade på träden i skogen och blev nästan sjösjuk! Det har knäppt i husets väggar, knakat i fönsterrutorna och tjutit i springor och prång i det här gamla huset... Känns allt lite kusligt!

Kändes skönt när jag fått hem barnen med sina tåg från skolan! Mannen har blivit sittande på Arlanda - först var det väl Rysslands president som orsakade avspärrningar och förseningar för han kom inte med på 18-planet som han bokat. Nu 21.30 var det kraftig turbulens som ställer till det men kansake kan de komma iväg vid 22... Det är flera plan de har fått dirigera om pch plocka ner på andra flygplatser. Jag är glad att inte behöva flyga nu i alla fall! Det brukar vara bra skumpigt vid detta väderläget...

42,8 m/sek blev uppmätt på Öresundsbron vid 17.30 - och det är inte lite det. 33 m/sek är orkan...

7 kommentarer:

Maria sa...

Jag tänkte på dig då jag fick höra om ovädret på rappoert tidigare ikväll. Det blåser inte lite då det är 42 m/sek... Då är det bäst att stanna inne...
Här har det regnat i stort sett hela dagen. Inget kul alls, men det ska visst bli lite bättre väder till helgen, om man ska tro på vad SMHI sade ikväll ;)

Det är kul med dessa fotoutmaningar tycker jag. Så det är väl bara att hänga på så länge man har lust.

Ha de gott!
Nu ska jag sussa...
Kram Maria

Sussa sa...

Med tanke på hur det blåste här igår (men långt från 42 m/sek) så var det konstigt att komma ut i morse o det var så gott som VINDSTILLA!
Tyst och overkligt på nåt sätt!

KakanH sa...

Snacka om blåst. Kan tänka mig att det knakade i både skog och hus.
Hoppas ni har det lite lugnare idag.

Helén sa...

Jag tänkte på dig när jag hörde om ovädret som var på väg. Men inte visste jag att det skulle blåsa så mycket. Hoppas att ni har det bra och att mannen kom hem hel och ren. Sköt om dig!
Kram

Anonym sa...

OJ jäklar ja... ja jag tänkte på dig då jag läste på tidningarna att de varnade för storm i Skånetrakterna!
Här har inte blåst alls märkligt nog, men regnat, regnat, regnat och så har det hör och häpna...regnat...
Ha det bra!

Lotta sa...

Hej där nere Ja vilket väder det har varit och är nere hos er
Det har väl mojnat lite nu eller?
Jimmy sonen är i Stockholm och jobbar och han hade också haft problem att komma hem efter jobbets slut
Det tog tre kvart i stället för tio minuter .Detta var på grund av alla avstängningar angående presidenten.Här är det blåsigt regnigt och mörkt hela dagarna Fy för den lede.
Tur att ert hus står kvar i gott skick.Det är hemskt när det stormar.
Ha det gott
Imorgon skall vi till Ullared.
Kramizzzzzz

Berith sa...

Jag hörde om ovädret hos er på radion...uch..blåst tycker jag inte om..men det är nog den enda väderlek jag inte tycker om ;)))

Ha en bra dag och en riktigt trevlig helg , kram =))